Jak usypiać dziecko – 11 przydatnych wskazówek

jak usypiać dziecko

Jak usypiać dziecko, co zrobić aby spało w swoim łóżku? To pytanie zadaje sobie mnóstwo rodziców. Z pewnością istnieją setki powodów dlaczego kilkuletnie już dziecko trafia w nocy do pokoju swoich rodziców: boi się duchów, jest mu zimno, zrobiło siku, i tak dalej. Oczywiście, zawsze będą noce, podczas których dzieci po prostu będą odczuwały potrzebę aby wskoczyć do Twojego łóżka, ale możesz zmniejszyć ich ilość stosując konsekwentnie rutynę usypiania dziecka. Jeśli jesteś rodzicem, dobrze wiesz, że nie jest to takie proste jak wygląda. Spójrz zatem na poniższe rady aby zwiększyć swoje szanse i każdego ranka budzić się bardziej wyspanym i wypoczętym. Oczywiście nie ma nic złego we wspólnym spaniu z dzieckiem – decyzja tutaj należy do Ciebie.

1. Zacznij od jego pokoju.

Jeśli Twoje dziecko poczuje, że ma swoje miejsce w domu niejako „na własność”, że to jest jego pokój, będzie chciało spędzać w nim więcej czasu, a tu już bardziej prosta droga do szybszego zasypiania. Ponadto, pozwól dziecku trochę zdecydować odnośnie jego pokoju – niech wybierze sobie np. kolor pościeli. Jeśli przykładowo interesuje się samochodami, dodaj na ścianach tematyczne zdjęcia, naklejki. Jeśli lubi jakąś bajkę – pozwól mu na ulubionego bohatera na ścianie. Dziecko polubi swój pokój jeszcze bardziej.

2. Wybierz i stosuj przed snem rytuały, które lubi Twoje dziecko

Jeśli dziecko będzie wiedziało czego się spodziewać, będzie spokojniejsze. Takie rytuały wcale nie muszą być skomplikowane: może to być np. czytanie ulubionej bajki lub śpiewanie kołysanki przed zaśnięciem. To świetny sposób aby pokazać dziecku, że wkrótce będzie pora na sen.  

3. Odłóż elektroniczne urządzenia.

Oczywiście, każdy rodzic lubi kiedy dziecko w końcu zajmie się sobą i ogląda coś na tablecie/telefonie. Ale wiedz, że ekrany emitują szkodliwe niebieskie światło, które utrzymuje umysł dziecka w ciągłej gotowości. Wyłącz zatem te urządzenia przynajmniej godzinę przed snem. Zamiast tego spróbuj poczytać razem z dzieckiem. Wiem, może to trochę staroświeckie. Ale czym się przejmujesz?

4. Zaplanuj ostatnią wizytę w łazience.

Spraw aby częścią codziennej rutyny była wizyta w łazience 15 minut przed snem. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko niespodziewanych „wypadków” w środku nocy spowodowanych tym, że dziecko miało pełny pęcherz.  

5. Bądź konsekwentny.

Jeśli pora spania dla Twojego dziecka to 21:00, niech tak będzie nie tylko w dni powszednie ale również w weekendy czy święta. Oczywiście, jeśli spóźnisz się 15 minut to nie stanie się tragedia, ale jeśli to będzie godzina różnicy – może to już rozregulować wewnętrzny zegar Twojego dziecka, ten który odpowiada za jego pobudki.

6.  Zadbaj o odpowiednią ilość snu.

Chociaż nie wszystkie dzieci potrzebują takiej samej ilości godzin, istnieje pewna prawidłowość, która mówi, że np. dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują 10-13 godzin snu a dzieci uczęszczające do szkoły około 9-11 godzin. Pamiętaj również, że nadmierne zmęczenie nie spowoduje tego, że dziecko szybciej zaśnie. Może za to działać w drugą stronę – będzie nadpobudliwe i w złym humorze.  

7. Zainwestuj w krótkofalówki.

Tak, to dość oryginalny pomysł. Ale dzięki temu dziecko nie będzie za każdym razem wstawać z łóżka i iść do Ciebie. Wystarczy, że usłyszy Twój głos w słuchawce (oczywiście pomysł dotyczy starszych dzieci). Częścią rutyny może być również testowanie połączenia zwykłym „Dobranoc, dobranoc”. Może to być bardziej uspokajające niż mogłoby się wydawać 🙂  

8.  Wypełnij pokój „przyjaciółmi”.

Może to banał, ale pluszaki/lalki pomogą choć częściowo zastąpić rodzica podczas zasypiania.  

9. Trzymaj wodę w pobliżu.

Chociaż pusty pęcherz jest dobrym ubezpieczeniem przed nocnym moczeniem, weź pod uwagę, że suche powietrze (szczególnie zimą) może wysuszać gardło dziecka i zmuszać go do poszukiwania napoju w kuchni. Zamiast tego, przygotuj po prostu bidon/butelkę z odrobiną wody przy łóżku Twojego dziecka.  

10. Zainwestuj w lampkę nocną.

Obawy przed ciemnością mają dzieci w różnym wieku. Mogą się pojawić również w przypadku Twojego dziecka. Z pewnością pomoże okiełznać lęk mała nocna lampka. Aby nie zaburzała snu, nie może emitować niebieskiego światła Może być naprawdę miniaturowa, ważne aby choć trochę rozpraszała mrok.  

11. Czytanie na dobranoc.

Wspomniałem już o tym w poradzie nr 3 ale chciałbym nieco to rozwinąć. Wspólne czytanie razem z rodzicem jest bardzo pożądaną czynnością dla chyba każdego dziecka. Może wówczas poczuć Twoją bliskość i zainteresowanie jego osobą. Usiądź zatem tak aby Twoje dziecko mogło w tym aktywnie uczestniczyć, np. przewracając strony. Alternatywnie, dla odmiany możesz co wieczór zamieniać się z małżonką / partnerką. Podczas czytania naśladuj postacie, gestykuluj. Nie bój się, że się ośmieszasz. Dzieci to lubią. Jeśli dziecko kocha czytać jedną książkę / bajkę – przeczytaj ją drugi raz. I kolejny. Znajomość działa na dziecko kojąco (i powoduje zasypianie).      

Właściwe usypianie dziecka i przygotowywanie go do snu do bardzo często długi proces. Jeśli Ci na tym zależy – trzymaj się tych powyższych zasad. Oczywiście, łatwiej powiedzieć niż to zrobić. Ale pamiętaj, przyzwyczajenie może potrwać kilka tygodni, a jeśli Twoje dziecko jest przyzwyczajone aby wstawać z łóżka o północy – możliwe, że trochę dłużej. Niemniej jednak spróbuj. I bądź jednocześnie cierpliwy i konsekwentny. Jak prawdziwy ojciec.



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.